ÅU 17.7: I Korpo ljuder jazzen för jazzens skull

Johanna Bruun. Artikeln har publicerats i Åbo Underrättelser den 17. juli 2013.

Då ekonomisk framgång hamnar långt ner på listan finns utrymme för att skapa musikupplevelser som berör.

Jazz är en av de mest krävande musikgenrena, både för musiker och publiken. Till skillnad från pop- och rockmusik löper melodier enligt svårgreppade mönster, eller rör sig utanför reglerna enligt musikerns egna infall. Improvisationen skapar en spänning i luften som tvingar lyssnaren att vara aktiv. I Korpo har jazzen ett starkt fäste. Den 24–27 juli ordnas Korpo Sea Jazz för tjugofjärde gången. Festivalen har utvecklats från småskaliga bastujam, till krogspelningar och nu en festival med tjugo unika konserter eller jamsessioner i bland annat Korpo, Nagu, Houtskär och Nötö.

Det var musikfamiljen Ralf, Kurre och Micke Långbacka som med sina starka band till musikvärlden lade grunden för festivalen. Nu är Korpo Sea Jazz en registrerad förening med medlemmar som jobbar för festivalen året om. När man talar med Korpo Sea Jazz verksamhetsledare Bosse Mellberg, blir det snabbt klart att Korpo Sea Jazz fungerar enligt en konstnärlig linje som arrangörerna håller fast vid, trots att det finns de som inte uppskattar den sorts jazz de vill föra fram.

Korpo Sea Jazz grundprincip är att anlita inhemska proffsmusiker. Visst skulle det vara betydligt lättare och billigare att ordna en jazzfestival med amatörmusiker, men vi ser det som en viktig uppgift att skapa arbetsmöjligheter för inhemska jazzmusiker. Det är de som lever på sin musik som spelar på Korpo Sea jazz, säger Mellberg. Koncentrationen på inhemska proffs innebär att spelningarna håller en hög nivå. Vi sysslar med högkultur. Amatörjazz är inte nödvändigtvis sämre, men ofta mindre krävande och sällan experimentell.  Proffsmusiker är insatta i genren på ett helt annat sätt och kan ge inblickar i vad som pågår inom jazzmusik just nu. Det kan vara krävande för publiken men jag ser det som att vi ordnar högklassiga jazzkonserter och sedan får det duga om det duger, konstaterar Mellberg. Tillsvidare har publiken räckt till. Det är också en viss sorts publik som söker sig till Korpo Sea Jazz, ofta kommer folk på nytt varje år. Den ekonomiska delen har gått runt med nollresultat, tack vare bidrag, sponsorer och biljettintäkter. Att musiken ska få formas runt sin egen axel och inte styras av ett krav på lättsmälthet är viktigt för Mellberg. Det är som med all konst som inte görs bara för att sälja. För att kunna utvecklas behövs stöd. På så sätt sitter Korpo Sea Jazz i samma båt som till exempel Operan i Helsingfors. Om publiken blir mindre blir festivalen mindre, våra principer tummar vi inte på, säger Mellberg. Mellberg ser arbetet med festivalen som en hobby. Han har bott i Korpo i tolv år och har under årens gång skapat ett brett nätverk inom den finländska jazzscenen. Speciellt musiker från Sibeliusakademin i Helsingfors har en stark koppling till Korpo Sea Jazz. Eftersom det krävs att man är så gott som proffsmusiker för att komma in på skolan spelar både lärare, elever och utexaminerade från Sibeliusakademin på Korpo Sea Jazz. Det är viktigt för oss att inte dela upp musiker enligt hur långt de kommit på karriärstegen.  Därför betalar vi också lika stora arvoden oberoende av hur känd musikern är. Det är ett sätt att komma bort från jämförandet. Musikerna behöver inte fundera på hur mycket någon annan betalas, den ekonomiska aspekten avdramatiseras och hierarkierna jämnas ut, säger Mellberg. Den intima och jordnära stämningen som präglar Korpo Sea Jazz skapas också genom festivalens fysiska arrangemang. Det finns inget typiskt festivalområde, inga lakritsförsäljare, öltält eller inträdesarmband. ”Festival” kan på så sätt vara lite missvisande, menar Mellberg. Lika bra kunde man säga att det är en konsertserie som sträcker sig över fyra dagar. Men det betyder inte att festivalstämningen skulle saknas! Eftersom konserterna ordnas på olika platser i skärgården är utrymmena inte stora. Det innebär att det inte finns någon ”backstage”. På det sättet blir avståndet mellan musiker och publiken mindre. Det är något vi fått mycket uppskattning för. Vi försöker också ordna så att varje musiker har flera spelningar, så att han eller hon stannar längre i skärgården. Då hinner musikerna både umgås och jobba. Det är många som tar med sig hela sin familj hit. Korpo Sea Jazz har etablerats som en populär konsertplats bland landets jazzmusiker. Redan i augusti börjar inkorgen fyllas av e-post med spelningsförfrågningar. Hur programmet utformas bestäms sedan av festivalens konstnärliga ledare. I två decennier var det en av festivalens grundare, Micke Långbacka, numera väljs en ny konstnärlig ledare varje år. I år är det multiinstrumentalisten Marzi Nyman som står för festivalens program. Det är viktigt att den konstnärliga ledaren själv spelat på Korpo Sea Jazz, både för att förstå de praktiska förutsättningarna och festivalens koncept, säger Mellberg.

Konceptet och filosofin bakom Korpo Sea Jazz har enligt Mellberg hittat sin slutliga form. Han understryker att målet inte är att festivalen ska bli större. Med konserter som är slutsålda en vecka innan festivalen kör i gång, kan man bara konstatera att jazzen hittat till Korpo för att stanna.